lördag 18 maj 2013

Viktig bok om adoption

En annan bok, som jag nyligen läst ut, är Gul utanpå. Den är skriven av Patrik Lundberg som är uppvuxen i Sölvesborg, Sverige, men född i Sydkorea där han adopterades ifrån av sina föräldrar när han var nio månader. I boken får vi följa med när han kommer till sitt hemland som utbytesstudent och tar kontakt med sin biologiska familj. 

Gul utanpå är väldigt lättläst ämnet till trots. Patrik Lundbergs sätt att berätta känns nästan brutalt ärligt. Han förklarar hur han upplever det att vara svensk i en kropp med avvikande hudfärg. Språket är ofta rakt och han verkar inte mycket för att linda in saker i krusiduller även om han bjuder på en och annan näst intill poetisk skildring.

Utdrag ur Gul utanpå av Patrik Lundberg:
"Men det var inte när de andra barnen retade mig som det brände till. Att den sista idioten inte var född förstod jag redan som liten. Det var snarare när snälla, omtänksamma människor uttalade sig klumpigt som det smärtade. Som när folk frågade mig vilket lag jag höll på om Sverige och Korea möttes i fotboll. Eller när någon försökte tillskriva mig "goda" asiatiska egenskaper, såsom smart, cool, bra på pingis eller duktig på att äta med pinnar. Hur skulle jag förklara för dem att det var jobbigt?"

Här är en debattartikel, som refereras i boken och som Patrik Lundberg skrev under när den publicerades i Aftonbladet 2008. Den handlar om att västvärldens behov inte ska möjliggöra människohandel.

För mig, och min make, har adoption aldrig varit en stängd dörr. Jag tror jag berättat i bloggen tidigare om att vi hade funderingar kring det redan innan vi visste om vi har möjlighet att få biologiska barn eller inte. Men det är förstås inte "bara" att adoptera och därför är jag väldigt glad över att Patrik Lundberg skrivit Gul utanpå. För mig känns det viktigt att ha läst den. Den väcker så många tankar och så många känslor och ger så många infallsvinklar (och några svar). Tack! 

Jag vill gärna berätta mer om mina tankar kring att adoption. Men vi tar det en annan gång.

2 kommentarer:

  1. Vilken fullträff! Det han skrivit i det lilla stycket är hur jag själv verkligen skulle kunna förklara. Än idag kan någon vän klumpigt säga: du vet att jag inte är rasist eller så, och det har ingenting med det att göra men det skulle va roligt att se dig dansa gang nam style. För ni båda är ju från sydkorea"
    Varför ens kommentera om rasism och ursprung då..

    Får nästan klicka hem den boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, snark säger jag bara. Men man blir inte förvånad.
      Klicka hem den!

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina