måndag 9 december 2013

Spermieräkning

När vi påbörjade utredningen i våras och det inte visade nåt fel på oss, förutom att maken hade 19 miljoner spermier i stället för normala 20 miljoner, och vi fortsatte på egen hand så tänkte vi inte på en grej de sa.  De påminde mig när jag ringde för någon vecka sedan, att maken måste lämna ett till prov innan vi går vidare. Det är ju ingen big deal, men alltså logistiken för att få det gjort.

Han måste ta sig sex mil hemifrån enkel väg, på en vardag. Den långa resvägen gör att han helst ska utföra provet på plats. Inte helt bekvämt. Förra gången ryckte en kvinna som också ville använda sjukhustoaletten, i dörren. Inte lätt det heller. Men han klara't! Min älskade, tappre man. Även om han råkade missa burken litegrann i starten, kanske med en miljon spermier?

Haha, det låter så mycket! Men får det plats 19 miljoner i en liten burk, borde det ju vara lätt hänt att en miljon stryker med om man är oförsiktig. Hur räknar de förresten satsen? Jag förstår ju att de inte räknar "1, 2, 3, 4, 5 ... 700, 701 ... 1 508 099 ... Nej, jag tappade bort mig! 1, 2, 3 ... ". Jag antar att de har koll på burkens vikt och väger satsen på något sätt? Eller kanske tar de en liten bit av satsen och tittar hur många som ligger där och räknar ut hur många som då finns i hela? Äh, jag vet inte. Läkaren sa i alla fall i våras att de spermier min man hade såg bra eller friska ut. Jag minns inte hur hon uttryckte sig, men det var den innebörden i alla fall.

Om ungefär en vecka infaller nästa dag som han är ledig på en vardag. När ett prov lämnas in ska han inte heller ha fått utlösning på några dagar. Så sicken tur (i oturen) att jag har mens dagarna innan provet ska lämnas in. Om inte mensen uteblir förstås. Det hade ju varit ännu mer tur ... Hur som helst blir det skönt att ta sig vidare i nästa steg. Bocka av to do-listan, ungefär.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra fråga - hur fasiken räknar de!? Uppdatera gärna om du får något svar någon gång! ;)

    SvaraRadera
  2. Svaret finns! En person kommenterade det i inlägget som ligger under det här inlägget. De centrifugeras på något sätt, så fastnar de sämre spremierna och de bra simmar på (obs, väldigt förenklat, hehe).

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina