måndag 6 oktober 2014

Litet sprutdrama på en söndag

Igår var det första sprutdagen. 225 IE Gonal-F stod på schemat. Gonal-F är en pennspruta som är förfylld, man behöver alltså inte mixtra själv med hur mycket pulver respektive vätska som det ska vara. Allt vi behövde göra, var att ställa in rätt dos på pennsprutan och sedan spruta in det i magen.

Men det blev inte helt odramatiskt. När vi väl satt där med den här helt nya sprutan blev vi ändå osäkra. Är det verkligen 225 IE, eller kan det vara 25, eller något annat, den ska stå på? Vi har ju bara två sprutor och om det är 225 IE så räcker inte de hela kuren. Vi kollade i pappren men det kändes inte som att vi kunde reda ut det. Det blev ett virrvarr.

Därför bestämde vi oss för att kontakta 1177, sjukvårdsrådgivningen. Jag hörde direkt att hon inte hade någon ivf-koll, låt gå. Men hennes ton var överlägsen och otrevlig. "Man ska alltid ta hela innehållet om det är en pennspruta", envisades hon med, fast jag sa att vi inte skulle göra det. Jag försökte förklara att vi undrade över det här med IE. Hon kollade upp vad vi hade för spruta, så sa hon att första sprutan skulle ges under kontroll av sjukvårdspersonal och att hon därför absolut inte rekommenderade att vi inte skulle ta sprutan den kvällen. Jag sa att det var ett väldigt svårt beslut att fatta för någon som är i den sits vi är i. Hon repeterade, fortsatt otrevligt, att hon absolut inte rekommenderade oss att ta sprutan utan i stället vänta och jag tänkte, inte högt, att "jag skiter väl i vad du rekommenderar och inte". Vid det laget var jag nära tårar, viskade fram ett hejdå, lade på luren och ångrade bittert att vi ringt. Jag kände mig som världens minsta människa.

Vi provade att ringa ett mobilnummer till kliniken, men kom inte fram.

I stället satte vi oss ner igen, kollade lugnt igenom pappren och hittade informationen vi sökte. Ja, 225 IE var logiskt. I receptet stod det att vi hade tre uttag, då klickade det för oss. Tre uttag innebär givetvis att sprutorna räcker, men att vi har för få hemma. Dosen verkade rimlig och vi bestämde oss för att skrida till verket. Vilket vi också gjorde.

En timme senare ringde det från mobilnumret vi ringt på, och vi fick bekräftat att vi gjort rätt. Slutet gott, allting gott.

9 kommentarer:

  1. Som jag minns det, så behöver du inte tömma hela pennsprutan, däremot behöver du byta nål till varje gång - givetvis. Allt beror ju på hur stor dos man står på...
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Det är så lätt att man glömmer eller inte tar in all information man får. Allt snurrar i huvudet. 1177 är alltså inget man ska ringa i IVF-ärenden. Då vet vi det. Tur att du inte lyssnade på henne. Det är viktigt att ta rätt dos på rätt dag. Dumt att hon ens uttalade sig om det. 225 IE har jag också tagit så det låter rätt.

    Undrar du något får du gärna maila mig. Jag har koll på en del efter alla försök. :P

    Lycka till nu! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för peppen och den utsträckta handen :) Kram!

      Radera
  3. Ibland undrar en varför vissa människor jobbar inom vården. Har också blivit otrevligt bemött när jag ringt 1177 angående mitt bonusbarn som jag inte visste de fyra sista siffrorna på "men lämna då över luren till hens pappa, ja, om han nu kan de fyra sista?!". Ville skrika till henne att hon kanske borde skaffa ett jobb där hon slapp kontakten med människor. Anyhow, det är ju inte heller säkert att ni kommer behöva hämta ut spruta nr 3, dosen kan komma att ändras efterhand om proverna visar att du svarar lite för bra på den dos du tog idag. Jag började också med 225 men fick sedan sänka till både 150 och 125 efter provtagningarna. Ska du ta cetrotide sen? Håller tummarna för er och hoppas innerligt att det kommer att gå bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första kvällen med cetroid i dag! Och fortsatt 225 med gonal-f tills vidare.

      Radera
  4. Har precis också börjat med Gonal-f, första Ivf-försöket för vår del så känns jättespännande och så mycket förväntningar!! Bloggar inte själv men tycker att det är intressant att få följa dig/er på er resa, framförallt nu när vi genomgår behandling samtidigt:) Håller tummarna för er! //E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, heja heja! Känns det okej? Jag tycker att jag är rätt trött bara några dagar med gonal-F. Men det kan väl bero på all övertid jag jobbar för att kunna gå på läkarbesöken :P Håller tummarna för er, förstås!

      Radera
    2. Hittills har det gått bra! Tycker att sprutor/nålar är lite obehagligt överlag men känns mycket lättare att ta sprutorna än vad jag trott!:) Känner en viss nervositet inför att ta första Orgalutran imorgon... verkar lite knepigt... Har du tagit den?
      Jag är också trött och känner även av i kroppen att något händer, men alla "biverkningar" är positiva! Det betyder ju att behandlingen fungerar :)

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina