tisdag 14 oktober 2014

Stolt som en tupp!

Det körde ihop sig lite på jobbet och jag tog på mig att jobba kväll i dag, redan i förra veckan. Vad varken jag eller min man tänkte på då eller senare var att jag ju har sprutorna! 

Det kom jag på i morse, strax innan ultraljudet. Då började både min man och jag att skratta dels åt att sprutorna blivit en sådan del av vardagen att vi glömmer bort att anpassa livet efter dem, dels åt eländet att spruträdda jag alltså måste kånka på den smidiga kylbagen till jobbet och första gången som jag tar sprutorna själv blir det helt ensam. Men det gick så bra och jag är stolt som en tupp! Även om det är en spruta kvar ... 

För till grejen hör att efter ultraljudet, när kliniken ringde upp, fick jag veta att tre sprutor skulle tas i kväll och att det var noga med tiderna. Hej och hå. De första sprutorna, Gonal-F 150 IE och Cetrotide 0,25 mg, tog jag klockan sex. Tio i åtta, alltså om en liten stund, ska ovitrellen tas. Det vet nog de flesta, men inte alla, som läser den här bloggen vad det är. Ovitrellen är den pennspruta som tas 36 timmar innan äggplock! Förra gången som jag tog den var det viktigt att inte ta andra sprutor eller nässprej samma kväll som den sprutan. Men nu har jag blivit tillsagd att göra det. Ovitrellen ska sätta igång ägglossningen och det är därför som tiden är så viktig.

Let's roll, baby! 

7 kommentarer:

  1. När du väl börjat använda Gonal-f så behöver den inte vara i kylen. Den håller någon månad i max 25 grader. Men Ovitrellen är viktig att ha kyld tills man tar den. Men nu behöver du ju inte tänka på det. :)

    Lycka till imorgon!!! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för tipset! Hoppas jag slipper ha nytta av infon ;) Kram!

      Radera
  2. Åh, spännande! Själv ska jag ta Gonal-f för första gången imorgon kväll. Lycka till med äggplocket :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Lycka till med Gonal-f:en i kväll! :)

      Radera
  3. Detta handlar väl om ägg, äggplock och ruvning för din del, så du borde väl vara stolt som en höna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du har ju så rätt! Stolt som en höna, it is!

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina