måndag 13 oktober 2014

Ultrakoll och biverkningar

Jag tar sedan några dagar tillbaka både Gonal-F 225 IE, som tidigare, och cetrotide 0,25 mg. Cetrotiden är till för att min kropp inte ska få för sig att ägglossa av sig själv.

I morgon är det dags för ultraljud och blodprov. Då ska vi få veta hur stora och hur många äggblåsorna är samt när det kan bli aktuellt med äggplock. Förra gången plockades äggen fyra dagar efter ultraljudet. Men de kanske hellre tar det på fredag än lördag. Det vore inte dumt för min man, som är ensam schemalagd att jobba på lördag och givetvis måste styra om det ifall vi måste bege oss mot Falun. Men vi får se!

Biverkningar då? Jag känner absolut av sprutorna mer den här gången än vid första ivf:en. Jag är så trött, så trött. Men det kan bero lite på att jag jobbar in så mycket tid som möjligt för att slippa ta ledigt från jobbet, kanske en kombination. Sedan har jag ofta ont där äggstockarna är just efter sticket och behöver sitta ner en stund. Det kan bli så lite under dagen också. Och som jag känner mig illamående och svälld, magen är som en ballong. Sedan vi började med två sprutor så har det blivit lite utslag där sticken är, fast det går bort efter en stund. Nedstämd är jag, bitvis. Men det behöver ju inte vara hormonerna utan kanske bara är den mentala biten som spökar.

Bra med försök två? Att korta protokollet går sååå mycket fortare än första gången, när vi körde det långa! Jag vet att någon kommenterade det innan vi satte igång, men just då kändes det väl ändå som att det skulle vara en evighet.

3 kommentarer:

  1. Spännande att se hur det går imorgon! Undrar om det blir någon skillnad från långa programmet?

    Kom din mens som vanligt nu? Jag är på dag 36 (tror jag, orkar inte ens hålla koll), och inget händer. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, när jag körde långa protokollet kom mensen ungefär som vanligt. Både under tiden (jag började med sprejen dag 21) och sedan när behandlingen misslyckats. Den har alltid varit rätt regelbunden för mig.

      Nu inleddes korta protokollet på mensdag 2, så det är inte någon mens i sikte förrän om antingen drygt nio månader (hoppas!) eller om försöket misslyckas om några veckor.

      Radera
  2. Lycka till imorgon! Korta protokollet är en dröm mot det långa. Man slipper nässpraysdimman. :)
    Kram

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina