måndag 28 september 2015

Dansa min docka

I dag har vi köpt en docka, på mitt initiativ! Det är "Flickdockan Lin" (modellen heter så). Jag har spanat in den tidigare på Pias skattkammare i Norberg, där vi också köpte den ifrån. Det är en docka med typiskt asiatiskt utseende, jag kan inte förklara det bättre, och jag tänker att det kanske kommer bli en fin första docka att ge till vår son eller dotter. Nu såg jag i och för sig på nätet att den är "från tre år", så det kanske blir en fin födelsedagspresent om inte annat.

Jag har några dockor sparade från när jag var barn, men näst intill alla har ljust hår och blå ögon. Givetvis är det också dockor som jag vill ge till vårt barn. Men den här blir lite särskilt betydelsefull. Åtminstone för mig som förälder, vi får väl se vad vårt barn tycker.  

Jag vet inte vad dockor kostar nuförtiden, men den här var lite dyr tror jag även om den givetvis är värd det. Vi betalade 320 kronor, men jag såg den på nätet för 426 kronor (exklusive frakt). Kul ändå när den lilla leksaksbutiken kan konkurrera med det stora nätet. 

Jag vill minnas att när släktingar gav mig dockor i present eller julklapp var de nästan alltid blonda och blåögda. Och fick jag välja en docka som barn, så valde jag nästan uteslutande just blonda och blåögda. Det tror jag berodde på främst två saker. 1. De allra flesta dockor i leksaksaffären hade just det utseendet, också Barbiedockorna. 2. Jag kunde lättare identifiera mig med dockor som hade samma hår- och ögonfärg som jag.

Hoppas ändå att till exempel den här dockan återfinns i många barnrum. Vilken hudfärg, hårfärg eller ögonfärg barnet än har.

"Flickdockan Lin", som modellen heter, är 38 centimeter hög.
Man kan böja ben och armar på den. 

Dockan har en näpen frisyr och söta små hudveck.

7 kommentarer:

  1. Vilken söt docka. Känner igen det du skriver att de flesta jag haft som barn var just blonda.

    SvaraRadera
  2. Så söt ��. Vilken glädje till den lilla. Kram ��

    SvaraRadera
  3. Vilken otroligt söt docka! :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så fin! Och va roligt att du har lyckats hitta en asiatisk dock :) Jag har också börjat fundera på att köpa någon dock till vår dotter och det kan absolut bli ett inköp av den här. Om jag inte kan hålla mig och vänta till vi kommer till Seoul och handlar en där ist ;) Där borde det finnas dockor som ser ut som den där tycker man.

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina