måndag 26 oktober 2015

Lästips

Alldeles för få män hörs prata om ofrivillig barnlöshet och sådant som hör ämnet till. Men i nästa nummer av magasinet Mama berättar Fredde Granberg (Ragge i Ronny och Ragge) om sorgen när han förlorade dottern, som de förlorade väldigt sent i graviditeten. Expressen skriver om det. Nu är Fredde Granberg pappa till tvillingar. Enligt Expressen kommer numret av Mama ut på torsdag. Kanske man skulle köpa sig ett ex? Jag säger kanske, för jag har fortfarande svårt att säga till mig själv att jag får köpa sådana tidningar.

Det är ett sådant där utanförskap som hängt med, att "jag kan inte köpa det magasinet, jag är inte gravid eller mamma". Men för tre veckor sedan köpte jag ett ex av Family living! Jag kände mig småmallig, modig, efteråt. Glossigt att bläddra i. Men innehållet var väl så där. Lite inspirerande inredning, men många absurda priser och så blir det ju lätt ytligt när det kommer till inredning så det var väl inte helt ett magasin i min smak. Inte detta nummer i alla fall.

4 kommentarer:

  1. För mig kändes det förbjudet med många sånna här barnsaker-köp även efter att vi hade fått vår son. Tex så minns jag första veckorna hemma och jag var i affären själv utan sonen och skulle köpa barnmat, välling och blöjor, förutom att jag kände mig helt lost vad jag skulle köpa så väntade jag bara på att någon skulle komma och knacka mig på ryggen och säga "vad gör du här, här har inte du rätt att vara". Samma när jag gick med vagnen med barnmatsburkar och blöjor i kundvagnen, jag tyckte att alla kollade på mig och vad jag hade i vagnen och att de undrade vad jag skulle med de sakerna till. Helt sjukt jag vet! Men när man under så många år har varit utanför den världen men så gärna ha velat komma in fast ändå inte orkat mentalt att vara där så kändes allt så förbjudet och otillåtet. Nu har jag börjat känna mig hemma och trygg i de här områdena men det har tagit lång tid.

    Jag kan tipsa om en bo som en man har skrivit kring ofrivillig barnlöshet, deras resa ur hans perspektiv. Nu har de ett adopterat barn :)
    Drömmen om ett barn av Tobias Åkerman, Marcus Birro https://www.facebook.com/Dr%C3%B6mmen-om-ett-barn-1471906169733193/

    Och när vi är inne på boktips om du inte redan har läst Klara Zimmergrens bok, Längtan bor i mina steg, kan jag verkligen rekommendera den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så man får räkna med att det inte växer bort genast, direkt.
      Jag har läst både Drömmen om ett barn och Längtan bor i mina steg! Rekommenderar dem också.

      Radera
    2. Det är såklart helt individuellt, jag var nog ganska extrem när det gällde att våga ta till mig hela föräldraskapet, både när vi väntade på att få hämta sonen och även då en tid efter att vi hade fått honom. Jag var ju så rädd och orolig att något skulle hända och när vi hade fått honom så kändes det som att alla såg att jag var en ovan mamma. Men det är ju inte alla som känner så :)

      Radera
    3. Åh, visst är det så. Väldigt individuellt! Jag har sedan sista ivf:en kommit över tröskeln att jag vågar längta. Så än så länge gör jag det ganska "all in". Men visst finns det stunder när jag tvivlar på att just jag kommer få bli mamma.

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina