tisdag 22 december 2015

Bra checklista för dig som vill kommentera en adoption

Jag försöker ta det rätt avslappnat och inte ta det så personligt när personer uttrycker sig klumpigt om adoption. Men här är en bra checklista för dig som vill kommentera någons adoptionsprocess. Några "what not to do"-knep. Finns ju så mycket mer att säga kring detta! Men här är en start.

”Jag har alltid sagt att det är sååååå fint att adoptera. Att ändra det barnets liv!”-reaktionen:

via GIPHY


via GIPHY
Bemöts, från min sida, oftast med det ganska långa utlägget: ”Alltså det känns som ett fantastiskt sätt för oss att bli föräldrar på. Fast det är viktigt att vårt barn inte är något välgörenhetsprojekt. Vi gör det här av egoistiska skäl, precis som de allra flesta andra som blir föräldrar vare sig det är biologiskt eller genom att adoptera. Ville vi rädda världen skulle vi i stället skänka pengar till barnhemmet eller till en mamma som i så fall kanske inte skulle behöva lämna ifrån sig sitt barn” …

Ifrågasättande-reaktionen:

via GIPHY
2. Det tas emot på lite olika sätt. Ifrågasättande-reaktionen är inte önskvärd efter ens långa, ganska utförliga, utlägg.

Vilket i sin tur med stor sannolikhet (inombords) bemöts med det korta och koncisa:


via GIPHY

"Allt kan gå fel nu när världen är så oviss"-reaktionen:

via GIPHY
Det känns som en riktig backstabber ibland. Vad vill fås ut av detta? Få mig att känna mig "förberedd" - eller har du något konstruktivt att komma med? En reaktion som varken hjälper eller är särskilt stöttande. Den bara är mopsig!

Det skulle jag oftast vilja bemöta så här:

via GIPHY

Eller så här:

via GIPHY

Men orkar jag inte dra "Det går inte att gå runt och oroa sig för något som kanske händer för det har man ingen glädje av vare sig det händer eller inte"-resonemanget en gång till så brukar bli något sådant här:

via GIPHY

Och självfallet, den klumpigaste reaktionen av de alla …
"Nu ska ni se att ni snart blir gravida"-reaktionen:

via GIPHY

Nej, bara nej.

via GIPHY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina