söndag 6 december 2015

Mer än en docka

Har ni sett Absolut svensk, på svtplay med Soran Ismail? En jättebra miniserie i tre delar. Det är ett program som belyser rasism ur flera perspektiv.

I sista avsnittet tas docktestet, som gjordes av psykologerna Kenneth och Mamie Clark på 40-talet upp. Afro-amerikanska barn fick välja mellan dockor av olika hudfärg. Slutresultatet visade hur samhällets syn på hudfärg påverkar barn.

I Absolut svensk genomför Soran Ismail ett  liknande test i dag med två dockor. Det griper tag i mig på något sätt att se barnen, vilka val de gör och hur de förklarar valen. I den, förvisso inte helt vetenskapliga undersökningen, föredrar 70 procent av barnen den ljusare dockan.

Jag tycker man gott och väl kan se hela programserien, men docktestet visas drygt 35 minuter in i avsnitt 3.

Testet har gjorts på flera ställen på olika sätt sedan det skapades. Här är ett youtubeklipp som visar när testet genomfördes med barn i USA. Det finns förresten ett till klipp i samma skrå, där föräldrarna får reflektera över hur barnen agerar. Jätteintressant! Och så finns det lite ljusglimtar där också …


Den första docka jag köpt till vårt barn nu, är ju en docka som jag hoppas att vårt barn ska kunna identifiera sig med något till utseendet. Alltså en docka med asiatiskt utseende. Men det kanske inte var så enkelt att jag valde att leka med ljushåriga dockor när jag var barn för att jag var mest lik de dockorna utseendemässigt. Det kanske faktiskt var något jag snappade upp från vuxna i samhället, att ljus och blond var det bästa.

Jag försöker att inte överanalysera, men kan inte låta bli. Varifrån plockar barnen upp detta? Vad lär vi dem? Ännu viktigare: Hur bryts mönstret?

1 kommentar:

  1. Verkligen Awesome! Doll ser verkliga ut som en liten flicka som söker efter något . Ha det så bra.

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina