tisdag 15 december 2015

Två länktips om rasism

Svart lucia är en dokumentär som sändes förra året i Sveriges Radio. Den går att lyssna på här. Man tappar hakan över hur mycket hat och lite eftertänksamhet det finns hos en del människor. Dokumentären handlar om 14-åriga Astrid som var lucia i tv och det hat hon fick utstå av människor som inte ansåg att hon såg tillräckligt svensk ut för att få vara lucia. Skrämmande men reportern lyckas också gå till botten med frågan, vad som får till synes vanliga människor att spy ur sig hat och rasism på nätet, när två personer som skrivit hatiskt reflekterar över sina kommentarer ett år senare. Så modigt av den unga tjejen att ställa upp och berätta om sina upplevelser tycker jag!

Jag har ännu inte sett kvällens Korrespondenterna. Men det handlar om det vita skönhetsidealet i världen och torde vara rätt intressant. Gripande vad människor tar sig till för att försöka ändra hudfärg. Jag ska kika på programmet vid tillfälle. 

2 kommentarer:

  1. Jag funderar ofta på den sk. Vardagsrasismen. Mycket på hur jag själv förbryllas av mina egna helt tokiga sätt att reagera på olika saker i samhället. Skräms nog mest över hur jag får ta mig själv i örat och tänka. Hur i hela friden kom ens den tanken upp som första tanke tills jag reagerar. Mycket för att jag inte kommer se på ert barn på något annat sätt än på kusin O, men det kanske tyvärr kommer finnas andra okunniga och korkade människor som kommer göra det. För kan jag komma på mig själv att ibland vara orationell kan nog tyvärr andra också vara det... KRAM

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina