tisdag 15 december 2015

Vi bär med oss vårt barn varje dag

Jag sneglar lite på barnrumstapeter. Det blivande barnrummet (hååå, längtar) har helt vita väggar vilket i och för sig är bättre från hur det såg ut innan (90-talsblå tapet och så en bård med nakna bebisänglar) men inte särskilt lekfullt.


Den här, från märket Ferm living, fastnar jag extra mycket för (bilden tagen helt fräckt från Ferm livings sida). Tobias gillar den också. Den är dyr på de olika sidor där jag hittar den. Men tur att man inte behöver så mycket. Vi pratar om att tapetsera en vägg med något lekfullt i stil med detta och sedan ha de tre andra väggarna enfärgade. I det här fallet skulle det då innebära grönt. Åh, tänk att få sätta den sista tapetlängden på väggen. Stå och titta. På väggen, på varandra, på väggen. Beundra och drömma. Vilket steg att se fram emot. Jag har nog nämnt tidigare att vi inte vill vänta till barnbeskedet med att inreda. Vi vill försöka börja så smått tidigare för att se om vi kan finna styrka i barnrummet i stället för den nedstämdhet som många räds ska komma om man börjar i för god tid. Sedan tar vi det förstås i vår takt ändå. Eller troligt scenario: Jag speedar på, Tobias gör så gott han kan för att hänga med, hehe.

Igår kändes i alla fall beslutet att inte vänta till barnbesked med att inreda rätt. Jag kollade in i rummet, som är väldigt kalt nu, och såg vår barnkammare fast inget är där. Det högg i hjärtat. Som om vårt barn inte finns i vårt liv ännu fast det gör hon eller han ju i allra högsta grad. Vi pratar varje dag om vårt barn. Ibland om namnet, andra gånger om barnrummet och så förstås känslor kring hur vi tror det blir när han eller hon väl finns hos oss. Vi pratar föräldraledighet och vi pratar dagis vs. dagmamma. Vi pratar språkutveckling, vi pratar anknytning. Så ja; vi bär med oss vårt barn varje dag även om vi inte vet vem han eller hon är. Inte helt olikt en graviditet, va?

Det är skönt att ingen av oss vill inreda ett "flickigt" eller "pojkigt" rum. När vårt barn väl flyttar in styr förstås barnets vilja vare sig det är prinsesskronor och drakar eller superhjältar och tyll, men än så länge är det ju vi som bestämmer och det är mysigt att snart få boa lite tycker jag. Att få vara lite aktiv i vår längtan och väntan.

Jag tycker det är lite svårt att hitta färgglad, inte alltför dyr, inredning till barnrummet. Mycket ser snarare ut att vara för föräldrarna, lite för "designigt" och vitt, vitt, vitt och grått. Lösningen är kanske att speja mer efter begagnat på loppisar. Det går nog att hitta mycket snyggt. I de lokala facebookgrupperna och på Blocket är det svårt med barnrumsinredning när man letar något specifikt har jag märkt.

De här grejerna spanar vi efter just nu:
  • Ett pysselbord med två stolar
  • Leksaksspis
  • Förvaring
  • Lego
  • Gardiner
Egentligen är "spanar" ett ganska starkt ord. Just nu strosar vi ju mest för att se om vi hittar något vi gillar. 

6 kommentarer:

  1. Väldigt lik en graviditet skulle jag säga! Och vilken fin tapet. <3 Kram! Silvia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Ju mer jag tänker på det, desto mer likt en graviditet är det. Har grunnat på det där i dag och det är ju lite festligt för man har ju tänkt innan att det kanske kommer kännas så. Men så slår det en ändå som en blixt från klar himmel nästan. Kram!

      Radera
  2. Förvaring i form av töntiga rosa och blåa plastbackar med hjul som är stapelbara finns på malmsta ifall ni har bil med er och vill ha. Är mest ivägen och samlar damm tyckte jag någon mumlade om samtidigt som föregående användare gjorde en ful min och gjorde mimningar som kunde liknas vid "töntiga" "fula" och något som en 30+ faster inte ens kunde försöka tyda..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vet inte om vi vill ha raringens rejects ;P
      Skoja ba'. Tack! Kikar gärna på dem. Beror väl på mått etc. Är ju ett ganska litet barnrum så vi ska nog försöka ha så smidig förvaring som möjligt.

      Radera
  3. Va roligt att ni känner att ni kan tillåta er att drömma och planera! :) Jättefin tapet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det är en tröskel vi fått ta oss över. Men det känns väldigt bra. Nu riktigt kliar det i fingrarna att få beställa tapeten :)

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina