tisdag 17 maj 2016

Som ett negativt graviditetstest

I morse skickade jag in våra läkarpapper, rätt ifyllda (skönt!). Så fick jag ett mejlsvar från Barnens Vänner att allt såg bra ut.

Det dröjer cirka 30 minuter innan telefonen ringer. Redan där börjar tankarna spinna. Det står "Barnens Vänner" på displayen - för första gången sedan vi ställde oss i kön för snart sju månader sedan. Hjärtat klappar än snabbare, pendlar mellan hopp och "inte en chans" hela tiden under dessa få, evighetslånga, sekunder innan jag svarar. "Vad är det som händer? Vad är det som händer?" går runt i huvudet. Är detta samtalet?

Så svarar jag. Jag får frågan om jag har tid att prata en liten stund. Osäker på hur jag ska tolka vad det handlar om, hon låter glad och positiv, men hjärnan går på högvarv, visst har jag tid. "Säg vad det är, säg vad det är, säg vad det är" tänker jag under de långsamt tickande sekunder som hinner gå innan frågan kommer - Är det du eller din man som är pollenallergiker?

Hoppet dalar som en pysande ballong. Det är jag. Vi hade kastat om pappren men ingen fara, nu är det rätt. Innan vi lägger på får jag trösten att de hoppas kunna höra av sig med ett barnbesked snart.

Jag har inte tagit ett graviditetstest på snart ett år. Men det är slående hur lik känslan är! Sådan nerv innan man får det svart på vitt och så besvikelsen när det inte var så som det fanns en minimal chans att det skulle kunna vara.

Jag skrev till mannen vad som hänt och han föreslog att adoptionsorganisationen kanske skulle kunna skicka ut ett slags varnings-sms innan de ringer? Typ: Hej, vi ringer dig snart men det handlar inte om det och så kanske vi borde göra detsamma till varandra, hehe.

Nåja. Vi fortsätter kämpa på i väntansträsket! Nu har man ju i alla fall fått ett slags "genrep" vad gäller samtalet.

2 kommentarer:

  1. jobbigt att se deras namn på displayen, vi hade också ett sånt samtal fast det var ganska snabbt efter vi skickat papprena så på ngt sätt förstod jag att det inte var barnbesked. Men nervös hann man bli ändå. varför behöver ni göra om dessa papper nu? kämpa på nu i er väntan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hinner snurra imponerande många tankar. Hiv- och urinprov var från maj i förra året, de gäller bara ett år. Proverna ska vara ifyllda på papper ihop med andra grejer, sånt som inte blivit inaktuellt sedan bi undersöktes i höstas, så de pappren fylls i på nytt och där står att hiv- och urinprov är från maj 2016 i stället för året innan.
      Tack för peppen!

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina