söndag 10 juli 2016

Det vita Hollywood

Jag har ådragit mig den vanan att när jag tittar på en film eller serie observerar jag hudnyanser. Det blir många gånger väääääldigt många nyanser av vitt, kan jag meddela.

Jag borde väl inte vara chockad, men det är ändå skrämmande att den normen är så vansinnigt stark också i nyare Hollywoodfilmer.

Nästa gång du ser en rulle, prova räkna hur många med annan hudfärg än vit som har en replik och hur många repliker i så fall. Vill du ta det steget längre kan du prova "The Racial Bechdel Test". Känner ni till "The Bechdel Test", också kallat feministtestet? Det är som det, fast handlar om hudfärg i stället för kvinnor.

Här är frågorna att ställa sig:
1. Finns mer än en (namngiven) karaktär som är icke-vit?
2. Har minst två icke-vita karaktärer en konversation med varandra?
3. Handlar konversationen om något annat än en vit person?

Gratulerar! Filmen (eller serien för den delen!) som du såg klarade just, högst troligt som en av få, testet.

I detta finns också fenomenet "whitewashing". Alltså att Hollywood castar vita skådisar att spela roller där karaktären egentligen har annan hudfärg. Här är en intressant artikel om asiatisk-amerikanska skådespelare som kämpar för sin plats i rampljuset. I artikeln framgår, med glimten i ögat, att det återfinns ett ansikte med asiatiskt utseende i Sagan om ringen-filmerna, en kvinna som syns "for a glorious three seconds".

Och Sverige, ja ... Sverige gör väl beklagligt nog oftast som storebror Hollywood gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina