måndag 23 januari 2017

Den kraftfulla längtan

Återigen översköljdes jag av en extrem längtan efter Hanna. Den kom i eftermiddags och har inte riktigt velat släppa taget helt. Längtan kommer med en sådan enorm kraft och det är svårt att värja sig. På väg hem från jobbet kunde jag äntligen ha lite längtansgråtfest i bilen. Jag bad om lite "självterapitips" i adoptivmammagruppen och fick jättefint gensvar.

Att ta tag i barnmaten har jag ju tänkt göra tidigare, men glömt bort litegrann så jag ägnade denna kväll (efter gymmet - annan bra grej att sysselsätta sig med) åt att scanna av Livsmedelsverkets hemsida där det står vad barn mellan ett och två år behöver för mat. Otroligt intressant! Det är mycket jag inte har tänkt på eller haft koll på. Nu blir nästa steg att dela med mig av lite tips och tricks - och givetvis att laga ett gäng portioner.

Och så kollar jag givetvis på filmen. Filmen, filmen, filmen. Så jag får se henne le och klappa händerna. Kramas och gå. Vår älskade lilla Hanna som vi längtar efter så.

En till dag bakom oss nu. Bara några till kvar.

7 kommentarer:

  1. Båda mina barn har fått samma mat som vi vuxna med mindre salt. Jag tycker personligen att det är viktigt för att känna sig som en familj; matkulturen. (Passar en latmask som mig som inte vill göra mer än nödvändigt...!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror vi oftast kommer laga samma mat åt hela familjen, men att vi då kan salta i efterhand. Däremot vet vi ju inte i början vad hon gillar och då känns det viktigare att hon får i sig mat, än att vi äter samma. Likadant tänker jag att det känns viktigare att ha bunkrat upp innan, så man slipper vad som kan bli en stressig situation när vi kommer hem.

      Radera
  2. Hej Lina
    Har du kollat in denna boken?
    Ann Fernholm "Smakäventyret - att lära små barn äta mat".
    Jag önskar att jag hade fått läsa den när mina barn var små.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättetack för tipset! Den ska jag lägga beslag på.

      Radera
  3. Hej Lina
    Har du kollat in denna boken?
    Ann Fernholm "Smakäventyret - att lära små barn äta mat".
    Jag önskar att jag hade fått läsa den när mina barn var små.

    SvaraRadera
  4. Försök också lära er några rätter som hon är van vid från barnhemmet också. Bra att ge henne något som känns igen, iaf under en övergångsperiod när allt är nytt och konstigt för henne. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter mycket klokt :) Jag vet att hon gillar lite olika frukter, så det är ju en väldigt enkel grej att ta in i vardagen i alla fall.

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina