söndag 2 april 2017

Än så länge är vi praktiska

Vi är båda två fortfarande ganska praktiska och fokuserade. Inga glädjetårar sedan fredagens ljuvliga nyhet ännu. Jag tror vi båda upplever att det är mycket vi ska komma ihåg att hinna med innan vi kan slappna av och njuta av situationen helt och hållet.

Redan i tisdags kväll började jag fundera över packningen och det har fortgått. Det är så mind blowing att veta att visst, vi kan fråga vad andra packar ner till sina 1,5-åringar. Men det här handlar om just vår 1,5-åring. Det är det vi som bestämmer i slutänden. Det är vi som fattar besluten och det är en magisk känsla. När resan börjar närma sig och packlistan (som också påbörjats) retts ut lite mer tänkte jag lägga ut den så kanske ni kan ha lite inspel?

Den där rätta mängden kläder kommer man väl aldrig hitta. Jag tänker att vi försöker packa lite olika storlekar och så får vi köpa på plats det vi märker att vi saknar. Enligt den research vi hunnit med ska det finnas flera "tvättställen" i anslutning till hotellet vi planerar att bo på. Det är lite lurigt väder i Taiwan i maj månad. Mycket, mycket regn - men också väldigt varmt. Maj månad har elva regndagar och temperaturen är mellan 22 och 31 grader. Så jag tänker att "lager på lager" nog är en klok utgångspunkt. Sedan regnkläder, förstås.



Vi har checkat av flyg och hotell under helgen. Det lutar åt att vi åker ner söndag eftermiddag, några dagar innan vi får Hanna i vår vård alltså, och det lutar faktiskt åt KLM (via Amstetdam) i stället för Emirates (via Dubai). Det är ganska liknande priser (drygt 15 000 kronor tur och retur för två vuxna, exklusive ombokningsavgift och annat vi vill lägga till) men KLM verkar klaffa bättre med avgångarna både dit och hem samt att restiden också är ungefär tre timmar kortare per resa vad vi kunnat utröna.

Flyget hem framför allt vill vi väl att vi åtminstone ska kunna skapa förutsättningar för att det ska kunna gå så smidigt som möjligt. Det finns ett som går väldigt sent med KLM, så att vi kan vara hemma runt tio på morgonen lokal tid om jag inte missminner mig. Så det har vi sneglat en del på. Det är ju till Taiwan som vi förlorar tid, varför jag helst vill åka under helgen. Åker vi på söndag under dagen, är det ändå måndag eftermiddag vi är framme lokal tid. Flygresan tar cirka 16 timmar och sedan ligger Taiwan sex timmar före Sverige.

Det ska bli rätt skönt att ha bokningarna ur världen. Bara ha bestämt sig för något och fått bekräftat från flygbolaget att det plus den extra barnbiljetten som vi behöver lägga till i efterhand är ordnat. När det är gjort kan vi boka in hotellet och sedan hitta något lämpligt hotell i Taipei de nätter vi vill stanna där innan vi tar oss vidare mot Tainan.  

4 kommentarer:

  1. Vi tog KLM flighten 2045 dit och hem gick det väl ännu senare från Taipei. Jag har rest mycket långflygningar med jobbet och det är sån fördel att resa på natten så man kan "sova" (jag kan inte sova haha). På vägen hem blev det klart lite jobbigt med lillen då vi lämnade hotellet typ 1830 och han somnade i taxin. Sen vaknade och var solstråle ända till boarding..(fanns bra skötrum på Taipei flygplats med bra plats att hänga och vänta. Sen den underbara känslan när "familjer med barn får boarda först...haha vaaa det är ju vi, vi med barn :)

    Kan rekommendera KLM, de var väldigt vänliga o jag sprang i deras område och hämtade hett vatten till välling som om jag hade jobbat ombord. ;) vi uppgraderade så vi fick plats i Economy extra så vi fick sitta längst fram i den avdelningen och således inga stolar framför och det var värt varenda krona. Lillen satt på golvet och lekte ibland om han inte ville hänga och sova i bärselen.

    Ett tips till är att boka en extra natt på hotellet om ni bor i Taipei ngn natt innan hemresa så att ni får ha rummet så länge ni vill, annars måste ni ju checka ut tidigt o J då blir det väldigt långt tills kvällen när flyget går. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för de ovärdeliga tipsen Sandra! Kram

      Radera
  2. Vi åkte med Emirates och ångrade oss när de andra familjerna vi träffade åkte med KLM. Verkade mycket smidigare med KLM, en lång flygning till Amsterdam och ganska kort väntetid på flygplatsen om jag inte missminner mig. Kändes drygt med Emirates, efter väntetiden i Dubai har man fortfarande en stor del av restiden kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för den infon! Sånt man inte riktigt tänkt på men när man hör det låter väldigt smart 😊

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina