onsdag 30 september 2020

Double Ten Day på ingång


Vi förbereder lite inför Double Ten Day, Taiwans nationaldag 10 oktober, och har spikat att Tobias sköter huvudrätten så ordnar jag efterrätt(er). 

Jag har dessutom beställt en fasadflagga som kom i dag. Beställde svenska flaggan också och tänker att framöver vid lite "firande-dagar" som familjedag och födelsedag kan Hanna och Pytte få välja vilken av sina flaggor de vill flagga med.

Vi slår ihop Double Ten Day med att fira sju månaders väntan och jag har nu varit så pass ambitiös att jag 

1. Letat och fått hjälp att hitta recept på taiwanesisk ananaskaka som jag kan göra äggfri. Däremot hopplöst att hitta de formar jag skulle behöva! Det står på inköpslistan när vi åker till Taiwan. Nu får jag göra egna i aluminium. 

2. Köpt sjögräsgelé på konservburk och hittat receptförslag. "Grass jelly" är en vanlig dessert i bland annat Hong Kong och Taiwan. Ofta skärs den i kuber och serveras med sirap och mjölk eller kondenserad mjölk samt frukt om man vill. Jag tänkte göra frukt på sidan om, så kan man "bygga" sin egen efterrätt med det man är sugen på. Det krävs ju lite mod att göra annat än en plain fruktsallad tror jag, hehe.

3. Hittat recept på bubbelte som jag vill prova att göra. Receptet är enkelt och på svenska, något som jag inte lyckats hitta när det gäller de andra recepten. 

Det blir kul att se vad Tobias lagar för käk! Jag har köpt torkad shiitakesvamp som jag hittade på orientalisk livs i dag. Inte sett tidigare, så jag var nöjd. Köpte också en japansk kaka, sesam-mochi, som jag blev sugen på att testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina