fredag 5 december 2014

Ivf:en, adoptionen och jobbet

Ett litet sidospår till hur många som involveras i ens försök att bilda familj: Jag jobbar på en rätt liten arbetsplats. När chefen är sjuk, ledig eller iväg på möte så är vi två personer som kan hoppa in som ersättare. Vilket också sker titt som tätt.

Från och med starten på mars månad är den andra personen tjänstledig några månader framöver. Och hur ser mars ut för mig? Jepp, förhoppningsvis både blodprover, ultraljud, äggplock och ägginsättning. Sånt som inte går att planera, det går liksom inte att tumma på att man måste vara flexibel under några veckor. Utöver ivf-grejerna hoppas vi givetvis på att vi deltar i föräldrautbildningen inför adoption i mars månad, den utbildningen är troligtvis på dagtid. Alla dessa roligheter sker i Falun, inte nånstans man direkt tar sig bara över lunchen. Då är det skönt med en förstående arbetsplats.

Nu har jag förvarnat alla chefer och påtalat att fler än jag måste kunna hoppa in i mars. Jag förstår att det inte är mitt ansvar att arbetsplatsen funkar. Men det underlättar ju för både mig och de andra om man har koll på läget i god tid. Alla mina kollegor vet vad vi går igenom. När det kommer till flex och sånt är det så skönt att de vet vad det beror på.

På mitt jobb har jag rätt lätt att förskjuta arbetstiden. Det måste vara tufft i de jobb där det verkligen inte går, där man måste söka både semester och ledigt flera dagar varje gång det är dags för ett nytt ivf-försök eller ett föräldrautbildningstillfälle. Ibland har man tur, eller ja tur i oturen åtminstone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina