söndag 12 december 2021

Mentalt sikte på februari


Jag frågade Barnens Vänner tidigare i veckan om januari verkar kört att få åka i och jo, så är det nog. Nu får vi ställa in fokus på slutet eller möjligen mitten av februari. Luften gick liksom totalt ur mig i fredags. 

Ja, det innebär troligen noll karantändagar. Men tänk så har landet hunnit stänga återigen innan vi hinner sätta oss på planet? 

Det har legat som en blöt filt över mig hela helgen. Men sen i dag på eftermiddagen kände jag att oron ändå börjat släppa något och jag kan mentalt ställa in siktet på februari. Herregud. Över ett år efter det stora samtalet, det är en tung milstolpe att passera. Men, men. Om vi kommer iväg då så har vi hunnit få tredje dosen, slipper karantänhotell och kan troligen göra fler utflykter då landet öppnat upp mycket mer. På det sättet blir det bättre för Hanna. Jag försöker också tänka att även om vi både för vår och Alfreds del hade mått bäst av att få varandra i förrgår, så är en månad hit eller dit inte stor skillnad i det långa loppet.

I dag har en krasslig Hanna, som coronatestas imorrn, klätt granen. Farmor har lämnat varsin fin julgranskula till henne och lillebror. En väldigt konstig jul för oss vuxna det här året, med en oro och en saknad. Men 21 december har vi fått skypetid, en fin julklapp.

5 kommentarer:

  1. Men vilken tid det tar.. Känner med er! Hoppas ni snart får positiva besked!
    Vi åker antagligen någon gång efter kinesiska nyåret, oklart när, men vågar inte tro på slopad karantän. Läste för några veckor sen, kommer inte ihåg var, att Taiwan räknade med att slopa karantänen för dubbelvaccinerade när 80 % har fått sina båda sprutor, förutsatt att smittspridningen i övriga världen ligger på en låg nivå. Vaccineringen går ju framåt i Taiwan, men smittspridning i världen ser inte lika ljus ut.. Vet du något som jag inte vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det var denna artikel från 9 nov som jag läste: https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4339383

      Radera
  2. Tack för länktipset Peter (och peppen)! Jag har försökt spana efter förändringar, men inte hittat innan. Det är nyare info än det jag sett, som finns bland annat här (också Taiwan News): https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4327148

    Jag har läst en del om Taiwan och att de har sina första omicron-fall nu samt att de förlänger Level 2 till nästa vecka, men inga uppdateringar kring just karantänen. Vi får se vad det blir av detta.

    Vad spännande att se om vi får åka ungefär samtidigt!

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina