lördag 29 februari 2020

Gissningsleken är i gång!

Det börjar snart vara dags för en gissningslek. Jag har inte landat i något datum att gissa på ännu. Den här gången tror jag att barnbeskedet kommer snabbare än förra gången eftersom vi är öppna för ett äldre barn i vår ansökan. Sen ser jag framför mig att när vi väl blir presenterade och det finns ett barn i familjen, talar det för oss att hon också är adopterad från Taiwan och dessutom St Lucy. Men det är ingen organisation eller någon annan som sagt det, utan bara en känsla jag går på. Jag tror också att det är en treåring vi väntar på och att det är en lillasyster. Där tror jag och Tobias ganska lika.

Nu har jag sagt så mycket, så nu måste jag ju nästan bestämma ett datum. Nej, jag ser inte framför mig att något barnbesked kommer redan under våren eller sommaren. Däremot är jag inne på hösten och nosar. Det låter så optimistiskt och nästan "kaxigt" att säga september, egentligen ens i år, så jag hade tänkt dra till med november eller rent av nästa år. Men jag väljer att gissa på september ändå eftersom jag dras till den månaden. Är det fel så är det så och jag får nya chanser att gissa.

Leken lyder alltså:

  • När får vi barnbesked?
  • Är det en flicka eller en pojke?
  • Hur gammalt är barnet?

Här kommer min gissning:

  • 16 september 2020
  • En flicka
  • Hon är tre år


Vad tror du?



Min lilla katt och jag. Från början när vi väntade trodde jag att hon skulle vara en 17 månader gammal pojke och att beskedet skulle komma 26 september 2016. Inte långt innan beskedet kom 21 oktober, kände jag starkt att det nog var en tjej trots allt. Och det var det ju! En Wei-Ching som skulle fylla ett dagen därpå.

10 kommentarer:

  1. Farfar tror på.
    Barnbesked.5Augusti
    En flicka
    1 1/2år.


    Farmor tror.
    25Augusti
    En pojke
    2år.

    SvaraRadera
  2. Flicka
    18 månader
    18 december

    SvaraRadera
  3. Jag tror pojke
    11 november 2020
    19 månader

    Får jag ställa en lite dum fråga? Varför finns det så många äldre barn som blir adopterade? Har inte de flesta barn kommit till barnhemmen ganska snabbt efter att de blivit födda? Är det inte i så fall barnets bästa att de får en familj så tidigt som möjligt och inte måste vänta på barnhemmet i flera år?
    Mvh, Nanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns främst några faktorer som påverkar.
      När det visar sig så att barnets biologiska föräldrar inte kan ta hand om barnet utreds det först om det finns någon i familj/släkt som kan ta hand om barnet.
      Nästa steg är att undersöka om barnet kan adopteras inom landet. Till slut, jag minns inte om det är efter minst sex månader, men tror det, börjar man utreda internationell adoption. Jag tycker den processen är helt i sin ordning och utifrån barnets bästa. Här hittar du hur som helst en stor förklaring till att det sällan är bebisar som är aktuella för internationell adoption.
      Jag vet inte hur många barn som inte bott med sin biologiska familj alls från början, tror det är väldigt olika. Ju äldre barnet är, desto svårare att hitta familj i landet och även utomlands eftersom många önskar så litet barn som möjligt.
      Det barnhem vi adopterar från har barn upp till två år på själva barnhemmet, sen bor barnen hos fosterfamilj tills man hittar en familj till barnet.

      Radera
    2. Tack för svar! Det låter logiskt som du skriver, bra att veta i framtiden. Lycka till med allt! H. Nanne

      Radera
  4. Jag tror barnbeskedet kommer 4 november, att det är en flicka som är 2 år

    SvaraRadera
  5. Jag tror pojke 2,5 år
    BB 21/10

    SvaraRadera
  6. Jag tror på 14 oktober.
    En pojke på 2 år och 2 månader.

    SvaraRadera
  7. Jag tror pojke 2,5 år . Barnbeskedet kommer 20 november

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina