söndag 21 mars 2021

Kors i taket och hot pot

Ja, kors i taket alltså. Har tänkt lite att vi borde kolla så vi verkligen har ordning på originalen och översättningar i vår adoptionsansökan inför kommande legalisering men skjutit och skjutit på det. Tills i dag. Under eftermiddagen började vi kolla på instruktionen och de papper vi hade, leta fram på mejlen det vi inte hade (skrivit ut) och otroligt nog verkar nu allt vara i sin ordning. Puh!


Igår gjorde vi hot pot! En populär rätt i såväl Kina som Taiwan. Poängen med rätten är att den inte tillagas på spisen utan man har grytan på bordet och lägger i de ingredienser man vill ha allt eftersom och sedan plockar ur. Jag hade köpt en färdig kryddpasta med sichuanpeppar som skulle fräsas i olja innan vatten hälldes på för att sedan koka upp innan man tillsatte det man ville ha i. I vårt fall handlade det om bland annat nudlar, tofu, svamp, pak choi, blomkål, broccoli och salladslök. Första munsbiten var så stark att vi knappt visste var vi skulle ta vägen. Som jag skrattade åt Tobias svettningar och jag själv fick bättre luftvägar än på månader (så skönt!). Hanna var modig och smakade, men höll sig sedan till naturella nudlar utöver att assistera oss med doppande. Halva kryddpastan nästa gång. För fler gånger blir det, bara not so hot pot. Krävs mer för att skrämma oss. Hanna var något besviken på middagen i dag, att det inte var en bubblande gryta mitt på bordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina