söndag 21 mars 2021

Stopp Asian Hate

Jag tar del av svenska asiaters berättelser och förstår att rasismen mot asiater ökat i och med pandemin, men vad jag förstår har vi inte ett statistiskt system som kan visa exakt hur mycket. 

I USA har det under året med pandemin rapporterats in 3 800 hatbrott, siffrorna innebär en fördubbling i vissa städer läste jag i annan artikel, mot amerikaner med asiatiskt påbrå och mörkertalet befaras vara stort. Under hashtagen #stopasianhate finns information och flera berättelser samlat.

Jag har tillgång till DN och där finns en del skrivet, SVT har också berört ämnet. Det finns mycket intressant och relevant berättat om rasism mot personer från Asien. Denna korta MTV-dokumentär finns på Youtube och förklarar på ett enkelt sätt hur stereotyper fötts i USA och varför, jag har nog tipsat om den tidigare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina