söndag 13 februari 2022

Packa allas kappsäck

Först och främst stort tack för alla glada tillrop!

Jag "kontrollerar" det som kontrolleras kan, litegrann. Så i dag har jag packat i och packat ur, omfördelat och funderat. 

Jag har packat ner nästan alla kläder jag ska ha med! Vi går ju från vinter till svensk sommar, mellan 15 och 23 grader, så det var inte så svårt att avvara från garderoben. Nu får jag också en överblick och kan se att mina kläder inte tar stor plats. Det blir i princip långbyxor på flyget, men annars främst klänningar. Ett par shorts att träna i under karantänen. 

Vi är verkligen inställda på att bo tillsammans, men utifall att det inte blir så har jag fördelat mat och snacks i båda resväskor. Hanna får en egen resväska att checka in, där hon kan packa leksaker och en del av sina kläder. Jag hade lagt i ett par sandaler i höstas, men de har blivit för små! Tur att hon har ett annat, bättre par. Tanken var att ha hennes rullväska som handbagage, men vi kommer fram till att hennes lilla ryggsäck är smidigare och på detta sätt har hon en egen förvaring och kan, i lagom mån, styra sin packning lite. Båda flygningarna sker till väldigt stor del nattetid och mellanlandningen är inte så lång att hon ska tröttna (nåja, kanske lite) tror vi. 

När det kommer till Alfreds grejer har jag verkligen krympt packningen. Reser vi enligt plan är vi tillsammans i Taiwan innan hemresa fem dagar och troligtvis har han med sig en del kläder från fosterfamiljen. 
I dag gjorde jag och Hanna ett Fia med knuff, som blir lätt att packa ner och sedan lämna kvar, med hjälp av kartong och färgpennor. Då ska vi bara komma ihåg spelpjäserna också.

Jag är jättespänd att se vad vi får för offert från Barnens Vänners kontakt i Taiwan! Jag hoppas att han hör av sig något i början av veckan som kommer här. 

Jag och Tobias har delat upp det så, att Tobias ansvarar för visumansökan och kontrollera att den kommit fram samt håller kontakten med Taipei Mission och ställer frågor dit. Han ansvarar också för bokningen av våra Covid-test och att hålla koll på vilket test vi måste ta samt när. Jag ansvarar för flyg- och hotellbokningarna. Så får Hanna ansvara för att vi har ordning på alla dokument som behövs. Haha, nädå, men det hade varit ganska roligt. De borde vi kanske också ge oss själva ansvar för. 

Ett bra tips jag fått är i alla fall att skapa en mapp i telefonen och fota, fota, fota alla dokument av olika slag. På flygplatsen i Taiwan kommer det vara mycket att visa upp innan vi släpps in i landet. Vi kommer också behöva köpa varsitt simkort bland det första vi gör och lägga i vår telefon så att myndigheterna kan nå oss på ett taiwanesiskt nummer.

2 kommentarer:

  1. Jag lämnade lite saker hos farmor, som Hanna kan pyssla med ifall hon får lite tråkigt i karantänen.😊❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maritha berättade väl att jag och hon tjuvöppnat? Haha! Superfina grejer! Underbara du. Det ser vi till att göra plats för i packningen och smyga fram pö om pö.

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina