söndag 27 februari 2022

Pippi och Greta

Nu kryssar vi för fullt, bara fem dagar kvar ju. Vid nattningen ville Hanna gå igenom flygresan och första karantäntiden, hon förstår verkligen att det börjar dra ihop sig. Vi har städat, städat, provspelat Uno med viss dramatik, och packat ned en del av leksakerna under mindre dramatiska former. Vid städningen hittade jag äntligen en av Hannas tröjor som jag letat här och där i säkert en vecka! Den låg på fönsterbrädan bakom gardinen i tv-rummet, att jag inte kollade där först?! Haha. Vi har också kollat av att packningen får plats i bilen. Det är lugnt.

Det faller sig så smidigt att Bookbeat erbjuder en gratismånad just nu. Perfekt när jag inte är så sugen på att packa ner många böcker men har mycket tid att frossa i dem. Jag har laddat ner cirka 20 ljudböcker, ovant men kommer nog bli bra inte minst vid flyg och broderande. Jag ska försöka lyssna i stället för att scrolla i böckerna. 

Igår var vi också in till Uppsala där vi köpte vykort med Pippi och en intressant bok som heter "Sweden A country less ordinary". På engelska berättas det om Greta Thunberg, den samiska kulturen, metoos genomslag, modern design osv. Till fostermamman har vi köpt ett halssmycke, ett litet hjärta inuti ett stort känns symboliskt. Så blir det ett par påsar med svenskt godis också till fosterfamiljen. 

I Uppsala hölls en manifestation för folket i Ukraina. Jag blev rörd och det kändes viktigt att stanna upp och visa vårt stöd en stund, att förklara solidaritet för Hanna.

2 kommentarer:

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina