lördag 8 januari 2022

Då återgår jag till broderiet

Nu har vi grävt fram lite gamla papper från mejlen, skrivit ut och är redo att lägga på gula lådan till Migrationsverkets enhet i Umeå. 

Migrationsverket får av oss i lilla kuvertet:
- Ansökan om uppehållstillstånd för barn som adopteras internationellt
- Kopia på barnets pass
- Adoptionsintyg från Barnens Vänner
- Blankett Adoption 12 (intyg om medgivande)
- Våra arbetsgivarintyg
- Lagfart på vårt hus
- Kvitto på inbetalning på 1000 kronor till Migrationsverket.

Det är ingen fara att gräva fram allt detta, men så smidigt ibland om myndigheter bara fick plocka grejer från varandra, särskilt eftersom det ofta inte räcker att slänga iväg ett mejl. Hett tips till den som ska adoptera (ja, förutom att läsa på, förstå, reflektera, problematisera osv.): Ha en skrivare hemma. Det underlättar.

Då har vi gjort det vi kan för denna  vända och jag återgår till mitt broderi, framför Big Bang Theory, denna gång en gåva till min man. Någon Seinfeldnörd som känner igen motivet? Apropå min man så påminde han mig om att han bloggade ett inlägg inför att vi skulle få Hanna. Jag sa givetvis till honom att han bara måste göra detsamma för Alfred. Tobias har ju skrivit ett par till inlägg, men om jag minns rätt var det innan adoptionsprocessen eller möjligen i början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina