måndag 31 januari 2022

Xīn nián kuài lè!

Xīn nián kuài lè! Happy Lunar New year! Gott nytt år! Vi tjuvstartade firandet igår med att dekorera med lite pynt jag köpt och bjuda svärisarna på en av våra favoriträtter, General Tsos tofu. Vad jag kunnat läsa är annars i dag det datum de flesta familjer samlas för att äta gott tillsammans och i morgon är ju själva nyårsafton när vi lämnar oxens år för tigerns år. 

Just djuren och vilka djur vi och andra är har Hanna tyckt är roligt med Lunar New year. Själv är hon född i getens år, medan vår katt är född i drakens år. När jag läste mandarin fick jag lära mig att det i Kina, liksom i Sverige, anses oartigt att fråga om någons ålder. Däremot är det inga konstigheter att fråga vilket "djurår" någon är född i och indirekt vet du då oftast personens ålder eftersom det är tolv djur som hela tiden infaller i samma ordning, alltså vart tolfte år. Jag är född i tigerns år! Då kan du ganska lätt veta vilket år jag är född, för jag är ju knappast 24 även om jag ibland kanske skulle önska det.
 Lyckokakorna jag köpt var uppskattade. Men det är väl egentligen något som uppstod på kinesiska restauranger i USA om jag inte är helt ute och cyklar? Imorrn ska Hanna få ett rött kuvert med en slant i, en tradition som symboliserar lyckönskningar inför det nya året.

1 kommentar:

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina